Jak ochránit snímač zrcadlovky a jak jej čistit.

Na tohle téma jsem pročetl hodně článků a příspěvků. Zjistil jsem, že hodně lidí je opravdu nešťastných. Nemám ještě žádné zkušennosti, ale zdá se mi že jako prevence jsou nezbytné tyto zásady...

...neměnit skla v prašném prostředí - to je třeba za větru na polní cestě, staveništích, a jinak "rizikových" situacích.

...vypnout přístroj - doporučuje se to hodně - prý je prokazatelný vliv statické elektřiny, stejně jej vypínám, již zcela automaticky, po letech, je to návyk.

...mít připravený objektiv - vše provést co možná nejrychleji.

...tělo šachtou dolů.

...udržovat v čistotě objektivy - hodně prachu se do prostoru zrcadla dostane na čočkách a bajonetech.

...stále čistou brašnu, použít vysavač!

- JAK TEDY NA TO?

Pokud se již prach na snímači objeví, pokusím se jej vysát. Někde jsem na netu našel způsob jak použít hadičku pro přívod vzduchu používanou akvaristy. Tento princip jsem se tedy rozhodl použít. Snímek oblohy pořízený s maximálním zacloněním ukázal množství teček.
Takže jsem našel hadičku, vyrobil redukce na běžnou vysavačovou hadici, s bušícím srdcem sklopil zrcadlo a sbíral.
Další snímek ukázal nepatrné zlepšení, avšak část nečistot, patrně pevněji ulpěná na snímači se ani nepohnula. Následující pokus naproti tomu způsobil, že teček - přibylo..!
Rozčarování, a jistota že tudy cesta nepovede, myšlenky na servis, různé ofukovače a špachtle...
Jak dál, no a tady musím poděkovat mé paní, přišla s myšlenkou obalit konec hadičky proužkem mikrovlákna!
Jasně!!! Celá úprava zabrala deset minut a po dalším pokusu jsem na monitoru spatřil téměř čistou plochu. Tři drobná smítka jež zůstala se při clonových číslech mnou používaných nemají šanci projevit. Navíc jsem včera někde na netu četl, že stoprocentní čistota je nemožná.
Tak to by bylo. Jenom ten vysavač...

Dnes, po pětiměsíčním používání digitální zrcadlovky přidávám pár postřehů.
Vyvstal další malý problém - nehezký flíček neznámého původu, nebyl tmavý, jen stále výraznější. Při prohlídce povrchu snímače byl vidět pouhým okem, vypadalo to na  - nevím - četl jsem o pylových zrnkách, ale já spíš sázel na mazivo mechanismu zrcadla. A přemýšlel jak se jej zbavit. Projel jsem net, mokré čištění, ale veškeré špachtle jsou, napíši to tak jak to je, moc drahé, na to že se jedná o haléřovou záležitost. Pak jsem se díval po isopropylalkoholu, který, jak jsem si vydedukoval, nezanechává šmouhy, a rozpustí téměř vše. A našel jsem jej doma, lahvička, kdysi přidaná jako příbal k čistící videokazetě.Tedy jsem se zařadil mezi šetřílky, a dovršil to prostým použitím vatové tyčinky, oním "uchošťourem".
Flíček jsem rozpustil, minivysavačem pak přejel povrch snímače a zkusil na maximální clonu vyfotografovat oblohu.
No, vatička tam nechala nepěkný chlup, takže jsem vysával ještě jednou, ale - čip je čistý, čistý... 
Nehodlám čip čistit permanentně, lépe je se v útrobách samotného přístroje vrtat co nejméně, a prach samotný zase není taková tragédie. Nejvíc je patrný v praxi pokud fotografuji vodu, potok dlouhým časem a mám nasazen šedý filtr v kombinaci s maximální clonou, a co jsem ještě zjistil, polarizační filtr smítka také patrně zvýrazní, nejen je, i flíčky se stanou viditelnými.

Je tomu více než rok, co jsem majitelem zrcadlovky a musím napsat, že čip je prakticky neustále znečištěn, což sice na většině snímků nevadí, ostatně jak píši výše, ale jeho údržba je otravná. Připadá mi, že skoro všechna opatření, všechny ty body uvedené nahoře jsou k ničemu. Fotil jsem vodu a hodně snímků, a s každou expozicí počet nečistot narůstal. Špatné. Co, aby tak výrobci konečně začali řešit tenhle skutečný problém?

Zatím nebyl vložen žádný komentář